Den första fredagen i augusti drog Rauman Lukkos traditionella Pitsiturnaus (Spetsturneringen) fullt hus på Kivikylän Areena, ishockeylagets hemmahall i Raumo, och i dess omgivning. Det slutsålda evenemanget ordnades nu för trettionde gången. På programmet stod inte bara ishockey, utan också bl.a. musik och utvidgade restaurangtjänster.
CoregGos betalningslösningar har använts på Kivikylän Areena sedan år 2021. Bärbara kassaterminaler används på hallens försäljningsställen som i huvudsak säljer drycker, mat och fanprodukter. Till Pitsiturnaus levererade CoreGo dessutom ett antal extra terminaler som användes på de extra försäljningsställen som inrättats enbart för den här turneringen.
Mobila kassaterminaler minskar köerna
Utmaningen vid försäljningen i anslutning till spel är att den ofta koncentreras till pauserna i spelen. Då kan det uppstå långa köer. Enligt Rauman Lukkos restaurangchef Sanna Varho är det möjligt att använda kassaterminalerna från CoreGo för att åtgärda de tidvisa volymtopparna.
”Kombinationen av kassa och betalterminal fungerar bra. Vid behov kan vi flytta terminaler till ett annat försäljningsställe när det uppstår kö.”
”Kombinationen av kassa och betalterminal fungerar bra. Vid behov kan vi flytta terminaler till ett annat försäljningsställe när det uppstår kö.”
Terminalen kan snabbt kopplas till ett nytt försäljningsställe i vårt bakgrundssystem CoreGo Cloud.
”CoreGo Cloud är ett extra bra och flexibelt sätt att använda lösningarna från CoreGo på Kivikylän Areena. Det har varit enkelt att lägga till produkter och ansluta terminaler till nya försäljningsställen på stående fot”, berättar Varho.
Minimera kostnaderna utanför säsongen
Sommarens evenemangssäsong går mot sitt slut, och då flyttas kassaterminalerna från CoreGo till ishallar och till andra evenemangsarenor och restauranger som är aktiva under vinterperioden. Aktörer som trappar ner för vintern kan returnera apparaterna till CoreGo efter säsongen. Då kan de hålla kostnaderna effektivt under kontroll.
Det gäller också aktörer som har högsäsong på vintern. De kan returnera alla eller en del av enheterna för sommaren och därigenom spara hyreskostnader.
”Klubben sparar en betydande summa då en del av terminalerna kan returneras för sommaren. På Kivikylän Areena ordnas också några sommarevenemang, och därför behåller vi ett antal terminaler på arenan även under sommaren”, berättar Varho.
Smidigt samarbete för optimering och utveckling av systemen
CoreGo har haft ett givande samarbete med Rauman Lukko också när det gäller att utveckla nya lösningar som lämpar sig för ligaklubbar. CoreGos bakgrundssystem har kompletterats med flera bokföringsintegrationer som bjuder på smidigare databehandling och bättre möjligheter till uppföljning. Även fakturorna för försäljningen i logerna kan sändas direkt till bokföringssystemet och därifrån vidare till kunderna.
”Målet är att kunna utnyttja existerande data ännu bättre till exempel som stöd för försäljningen på publikläktarna.”
Rauman Lukkos evenemangs- och utvecklingsdirektör Sasu Eronen är också nöjd med lösningarna från CoreGo. Han deltar i arbetet med planeringen av allt mer omfattande möjligheter att använda systemen.
”Just nu diskuterar vi bland annat utveckling av Lukkos kundrelationshanteringssystem och koppling av systemet till CoreGos system. Målet är att kunna utnyttja existerande data ännu bättre till exempel som stöd för försäljningen på publikläktarna.”
I sommar har CoreGo också tecknat samarbetsavtal med HPK på Pohjantähti Areena i Tavastehus och med JYP på LähiTapiola Areena i Jyväskylä. Ligaklubbarna börjar använda CoreGos betalningslösningar, omfattande bokföringsintegrationer och verktyg för lagerhantering under den säsong som börjar nu.
Foto: Rauman Lukko
Läs mer om CoreGo-systemet här.